Ako si na dovolenku pribaliť udržateľnosť

Eko dovolenka cover

Cestovanie nikdy nebolo lacnejšie, dostupnejšie a jednoduchšie ako dnes. Ľudia cestujú 2x viac ako pred 20 rokmi a turizmus má na životné prostredie stále väčší dopad: drancuje prírodné zdroje, produkuje emisie skleníkových plynov a zanecháva za sebou obrovské množstvo odpadu. Predpokladá sa, že do roku 2050 cestovný ruch vygeneruje 250%-tný nárast objemu odpadu (1). Ouuuč.

Byť eko na dovolenke ale neznamená, že si nemôžeš užívať, ani že nebudeš môcť oddychovať. V tomto článku sa dozvieš (aj):

  • ako súvisí počet hviezdičiek v hoteli s vodou
  • ktorá letecká spoločnosť je najmenej eko
  • ako sa slonovi láme duša
  • čo znamená ľudská zoo
  • kam ne-cestovať

#1 Kam necestovať?

Rovnako dôležité (ba snáď ešte dôležitejšie) ako to, kam cestovať, je identifikácia miest, ktorých návšteve by sme sa mali vyhnúť. Exotická dovolenka môže síce znieť fajn, no má aj svoju odvrátenú stránku. Napríklad za rok 2019 navštívilo Thajsko takmer 40 miliónov turistov (2). To je 40 miliónov ľudí, ktorí v tejto krajine nežijú permanentne. Počas niekoľkých týždňov sa však chcú niekde ubytovať, najesť, nejako sa dopraviť.

Z akéhosi morálneho hľadiska (ako som si to sama pre seba nazvala), by sme na tak mohli pozerať na výber destinácie cez to, ako turisti míňajú zdroje, ktoré sú primárne určené pôvodným obyvateľom. Mnohé oblasti sveta zápasia s nedostatkom. Napriek tomu tam však každoročne prichádzajú tisíce cestovateľov, ktorí sú v danej krajine doslova navyše a čerpajú zdroje, ktoré nestačia ani pôvodným obyvateľom. Napríklad Thajsko vyčerpá všetky obnoviteľné zdroje 15.8.2021 (3). Zisti si preto pred dovolenkou, v akom stave sa nachádza krajina, ktorú plánuješ navštíviť.

slow travelling

Z hľadiska osobnej uhlíkovej stopy platí jednoduché pravidlo: čím bližšie, tým lepšie. V roku 2018 ľudia podnikli rekordných 1,4 miliardy zahraničných ciest (4). Štatistiky ostatných dvoch pandemických rokov budú vykazovať neštandardnú odchýlku, ale to v konečnom dôsledku vôbec nemusí byť zlé! Ak patríš k tým, ktorým je v zásade jedno, kde budú svoju dovolenku tráviť a chceš len zmeniť prostredie, aj toto môže byť jeden z kľúčových faktorov pri rozhodovaní. Pohoda a krása sa dá predsa užívať aj na Slovensku a v jeho okolí.

#2 Ako sa zbaliť?

Opäť platí spomínaná priama úmera: čím väčšiu hmotnosť so sebou vezmeš, tým viac plynov bude emitovaných pri doprave. Premyslený zoznam vie nielen znížiť cestovnú horúčku a stres, ale priamo na mieste činu ušetriť množstvo odpadu. Skús ísť na to tento rok viac minimalisticky a vezmi si so sebou naozaj len to, čo využiješ (ach tie 4 rôzne šaty) a zero-waste vychytávky, ktoré ti pomôžu ušetriť odpad priamo na mieste (a kopec miesta v batožine). Napríklad mne v ruksaku nesmie chýbať – v závislosti od typu dovolenky a levelu dobrodružstva:

Ako sa zbaliť na dovolenku

#3 Pred tým než zavrieš dvere

Nezabudni vytiahnuť spotrebiče zo zásuvky, pri dlhších pobytoch ideálne aj vypnúť elektrinu a ak máš, určite aj klimatizáciu. (Ak nemáš, no uvažuješ nad tým, prečítaj si najprv niečo o tom, ako klimatizácia otepľuje planétu). Aj tieto zdanlivé drobnosti ušetria energiu, ktorá by fičala aj napriek tvojej neprítomnosti.

#4 Chceš na dovolenku letieť?

Je mi jasné, že ak tvojou dovolenkovou destináciou bude Zanzibar, asi sa tam nevyberieš autom. Letecká doprava nám v mnohom veľmi uľahčuje život, je však veľkým a málo kontrolovaným znečisťovateľom ovzdušia. Lietanie v posledných desaťročiach zaznamenáva obrovský rast. Vďaka lacnejším letenkám a rastu obchodu s rozvíjajúcimi sa krajinami vzrástol počet cestujúcich lietadlom v Európe od roku 1990 na štvornásobok (5) a ich počet narastá aj globálne najmä v dovolenkovom období:

  • ročne sa použije 20 000 lietadiel (6),
  • ktorými sa prevezú 3 miliardy pasažierov (5)
  • každý jeden deň sa uskutoční v priemere 103 000 letov (7)
  • v júni 2018 bolo vo vzduchu zaznamenaných rekordných 202 157 letov (8)

Takto vyzerá letecká doprava počas 24 hodín:

 

Ak sa už rozhodneš pre destináciu, kam sa dopravíš len lietadlom, stále môžeš svoju uhlíkovú stopu ovplyvniť. Napríklad tým, ktorú leteckú spoločnosť využiješ.

Ktorá letecká spoločnosť je najmenej eko?

V roku 2019 uverejnili v BBC rebríček leteckých spoločností od najviac znečisťujúcich ovzdušie po tie, ktoré ho ničia najmenej. Na jeho vrchole sa nachádza švajčiarska nízkonákladovka EasyJet, ktorá je na dobrej ceste odstrihnúť emisie o polovicu (na 75g CO2 na pasažiera / 1km) oproti svojej konkurencii Korean Air (172g CO2). Tá sa ocitla sa opačnom konci rebríčka spolu so spoločnosťami Air China, China Southern, Singapore Airlines či Turkish Airlines. Len pre porovnanie – International Airlines Group (IAG), v rámci ktorej sú aj British Airways, emituje približne 112g CO2 na pasažiera / 1km. 

KTORÁ LETECKÁ SPOLOČNOSŤ PRODUKUJE NAJMENEJ EMISIÍ?
Zdroj: BBC, TPI

Letecká doprava patrí k najrýchlejšie rastúcim zdrojom emisií skleníkových plynov a tvorí asi 12% emisií dopravy (9). Odhaduje sa, že do roka 2050 narastú o 300 až 700% (10). Jeden z najmenej ekologických spôsobov cestovania je let na krátke vzdialenosti (krátkou vzdialenosťou rozumej napríklad v rámci Európy). Napríklad Francúzsko po novom vo veľkom ruší lety na vzdialenosť, ktorá sa dá prejsť vlakom do 2,5 hodiny (11).

Príklad: Chceš ísť na dovolenku z Bratislavy do Paríža. Vybrať si môžeš medzi vlakom a lietadlom. Ak sa rozhodneš pre vlak, môžeš túto cestu absolvovať ešte ďalších 7x, aby bolo množstvo skleníkových plynov vyprodukovaných dopravou rovnaké ako v prípade lietadla.

 Ak na dovolenku poletíš, vyprodukuješ o 80% viac emisií CO₂ ako v prípade, ak rovnakú vzdialenosť prejdeš autom.

Európska agentúra pre životného prostredie to prepočítala na jedného pasažiera na vzdialenosť 1km: lietadlo → 285g CO₂ , auto → 158g a vlak →  14g. Platí ale, že čím vzdialenejšia je tvoja cieľová destinácia, tým efektívnejšie sa lietadlo stáva v porovnaní s autom.

Hanba z lietania

Veľkými užívateľmi leteckej dopravy sú v posledných dekádach napríklad Švédi. Vedci z technickej univerzity v Göteborgu uviedli, že priemerné emisie z leteckej dopravy na jedného Švéda sú päťnásobkom globálneho priemeru (12). Keď tieto správy obleteli (všímaš ✈?) Švédsko, ľudia na ne začali okamžite reagovať.

Flygskam je švédsky výraz, ktorý sa prekladá ako hanba z lietania. Zahŕňa pocity čoraz väčšieho počtu Švédov, ktorí pre obavy o globálnu klímu obmedzujú používanie lietadiel a namiesto nich volia ekologickejšie dopravné prostriedky, najmä vlaky. Cestujú nimi napríklad aj na dovolenku do Španielska! Najmä mladí ľudia vraj tento model v poslednom čase prehodnocujú, pričom k novému trendu sa už prihlásili aj mnohé známe osobnosti.

Trend nelietať prišiel aj do USA, Nemecka, Francúzka a Veľkej Británie, kde prieskum ukázal, že 21% opýtaných zredukovalo počet letov oproti predchádzajúcemu roku a z ekologických dôvodov by uprednostnili vlaky (13). Patríš k nim aj ty?

eko dovolenka lietadlo

Najlepšie, čo môžeš urobiť je lietať menej často (to je koniec-koncov aj jeden z najefektívnejších spôsobov, ako znížiť svoju uhlíkovú stopu) a vyhnúť sa letom na krátke vzdialenosti. Ak už letieť musíš, tu je ešte niekoľko tipov:

  • vyber si zodpovednú leteckú spoločnosť
  • lietaj bez prestupu (25% emisií z lietania vzniká pri vzlete a pristávaní) (14)
  • dokúp si k letenke kompenzácie uhlíkovej stopy (poplatok, za ktorý spoločnosť tvoj let vykompenzuje)
  • ak cestuješ do teplých krajín, zaťahuj roletku na okne (lietadlo tak spotrebujeme menej paliva na to, aby sa vychladilo, kým doň nastúpia noví pasažieri)
  • leť ekonomickou triedou (v busines class sú sedačky väčšie, takže pri rovnakom množstve paliva sa odvezie menej ľudí)

Let prvou triedou sa vyrovná uhlíkovej stope deviatich letov v ekonomickej triede (15).

Ako sa rozhodnúť?

Ak je tvoja destinácia v rámci Európy a nevieš odhadnúť, kedy začnú prevažovať pozitíva lietania (časová úspora) nad negatívami (emisie), môžeš použiť túto pomôcku. Volá sa Ecopassenger a je kalkulačka na výpočet emisií – táto ti konkrétne ukáže, čo bude pre tvoju cestu najlepšie riešenie z hľadiska životného prostredia.

Porovnáva vždy tieto tri spôsoby dopravy: vlak, lietadlo a auto.

  • zadáš, odkiaľ a kam plánuješ ísť
  • zvolíš, či chceš vidieť výsledky s celkovým dopadom na klímu
  • prípadne pridáš špecifikácie pre jednotlivé druhy dopravy
  • dokonca si vieš vybrať aj druh paliva, auta či motora

Ako výsledok ti vyjde niečo podobné, ako keď hľadáš spojenie cez naše slovenské CP.sk. Vidíš kedy, odkiaľ a kam ideš, akým dopravným prostriedkom a ako dlho to bude trvať. No na rozdiel od CP.sk ti Ecopassenger ukáže aj uhlíkovú stopu jednotlivých možností:

Ecopassenger

Napríklad v tomto prípade som pre ilustráciu zadala cestu z Budapešti do Paríža. Vidím, že autom a vlakom by som cestovala takmer rovnako. No uhlíková stopa vlaku je neporovnateľne nižšia ako uhlíková stopa auta. U mňa by to preto bola jasná voľba.

Ak sa ty ale rozhodneš cestovať autom, mysli na to, že by malo byť naplnené. Jeho uhlíková stopa tak bude rozdelená medzi počet pasažierov. A aj tu platí: čím menej batožiny budeš mať, tým menej paliva auto spáli.

Keby bola letecká doprava štátom, bola by medzi 10timi najväčšími emitentmi skleníkových plynov (10).

#5 Už som tu, idem sa ubytovať

Ubytovanie typu all inclusive vyzerá lákavo, no patrí medzi tie najhoršie – z ekologického aj ľudského hľadiska. Ak si práve vravíš, že takto krajine a miestnym ľuďom finančne pomáhaš, vedz, že drvivú väčšinu peňazí nikdy neuvidia. Peniaze totiž míňaš priamo v rezorte (väčšinou) a tie patria majiteľom európskych hotelov a hotelových reťazcov (väčšinou), nie miestnym podnikateľom. Napríklad v Thajsku zostáva v krajine len 30% z toho, čo ako turista minieš.

Je to však aj množstvo „maličkostí“, ktoré si možno ani neuvedomuješ. Najmä v exotických krajinách voda nemusí byť samozrejmosťou tak ako u nás (a už vôbec nie je používaná na splachovanie záchoda). Naopak – jej nedostatok stále rastie a OSN varuje, že v roku 2050 môže nedostatkom vody trpieť 5 miliárd ľudí. Toto, prosím, zohľadni aj pri výbere ubytovacieho zariadenia. Čím luxusnejšie je, tým viac vodou plytvá.

Rozdiel medzi nocou strávenou v * a ***** ubytovaní môže byť aj 3-násobná spotreba vody (16).

Mysli na to, keď si budeš na dovolenke napúšťať vaňu. Tipy, ako šetriť vodou, som napísala v samostatnom článku.

Ako za sebou nezanechať spúšť?

Ak sa doma snažíš tvoriť čo najmenej odpadu, neupúšťaj zo svojich zásad ani na dovolenke. Tvoriť čo najmenej odpadu je najistejší spôsob, ako mať svedomie na mieste. Nepoznáš totiž miestny recyklačný systém a nikto ti nezaručí, čo sa s tvojim odpadom v konečnom dôsledku naozaj stane. Odpadu predídeš aj dôslednou prípravou (bod balenie).

Aj napriek tvojej snahe však môžeš byť svedkom ľahostajnosti mnohých, ktorí odpad nielen netvoria, ale dokonca ho vyhadzujú do prírody. V moriach je najčastejším druhom odpadu cigareta, ktorej časti (najmä filter) sa rozkladajú desaťročia. Internet aj preto nedávno zaplavil trend zbierať na plážach miesto mušlí odpadky po druhých. Maj pri sebe tašku a pusti sa do toho! Možno na teba budú ostatní zo začiatku pozerať zvláštne, je však veľká šanca, že sa zamyslia, zahanbia, zmenia správanie alebo sa k tebe aj pridajú.

odpad pri mori

Na dovolenke sa správaj rovnako ako doma. V hoteloch máme totiž tendenciu viac plytvať všetkým – od vody cez jedlo až po energie. Mylne sa domnievame, že to nie je naše. Treba si však uvedomiť, že zdroje našej planéty nepoznajú hranice štátov ani regiónov a že všetci ukrajujeme z toho istého koláča – z našej Zeme. Každý luxus so sebou prináša aj následky. Preto len kindly reminder:

  • vypínaj elektrinu
  • vypínaj klimatizáciu
  • jedz len toľko, koľko vládzeš (aj keď si all inclusive)
  • využívaj MHD, pobehaj mesto pešo alebo na bicykli
  • jedz u domácich mimo rezortu, podporíš ich tak
  • uprednostňuj ubytovanie u domácich (airBnB, Couchsurfing)
  • vyžiadaj si, aby ti izbu upratali až po tvojom odchode (ušetríš tak energiu, vodu aj čistiace prostriedky)

Existuje eko hotel?

Ak trváš na ubytovaní v hoteli, vyhľadaj taký, ktorý je vedený udržateľným spôsobom. To ti zaručí certifikáciou Ecolabel: označenie, ktoré dostanú v Európe len tie najekologickejšie hotely, kempy či penzióny.

Ecolabel

Musia však spĺňať prísne environmentálne kritériá:

  • hostia prepravovaní verejnou dopravou, zdieľanými vozidlami a bicyklami
  • zákazom použitia jednorazových toaletných a hygienických potrieb
  • jedlo neprecestuje viac ako 160 km, kým sa dostane na tanier
  • žiadne vykurovanie /klimatizácia vo vonkajších priestoroch
  • 50 -100 % energie hotela pochádza z obnoviteľných zdrojov
  • každé jedlo obsahuje min.2 miestne či sezónne potraviny
  • posteľná bielizeň a uteráky sa nevymieňajú každý deň
  • používa energeticky úsporné spotrebiče
  • žiadne plytvanie potravinami
  • efektívne využívanie vody
  • minimalizácia odpadu

Hotely získavajú extra body, ak ekologicky spravujú aj vodu v bazéne, recyklujú dažďovú vodu alebo používajú energeticky efektívne zavlažovacie systémy a aj v prípade, ak na pranie či upratovanie používajú len ekologické prostriedky.

Podmienky na získanie označenia sa aktualizujú každých 4-5 rokov a nezávislí inšpektori v nich vykonávajú pravidelné kontroly, aby zabezpečili, že licencovaní ubytovatelia dodržiavajú pravidlá. Prevádzkarne, ktoré ich porušia, riskujú stratu licencie.

Ekolabel ubytovateľov už možno nájsť v mnohých európskych krajinách či dovolenkových destináciách ako Španielsko, Taliansko či Francúzsko. Dokonca aj slovenský hotel Dália v Košiciach prešiel pred rokmi úspešne certifikáciou a bol tak dlhodobým držiteľom značky. Momentálne prebieha jej obnovenie (hotel bol kvôli pandémii zatvorený a držanie Ecolabel-u nedávalo ekonomický zmysel). Zo svojich eko štandardov však neupustil ani počas prechodného obdobia, kým dôjde k re-certifikácii (v hoteli nám prezradili, že by to mohlo byť do konca tohto roka). Označenie môžu získať nielen ubytovacie zariadenia, ale aj služby a produky, ich mapu nájdeš na stránke Európskej komisie:

ecolabel mapa
Zdroj: Európska komisia

#6 Len aby sme sa nenudili

Exotická dovolenka je v dnešnej dobe už úplným štandardom, „len“ príroda ľudí omrzela, a tak stále viac a viac vyhľadávajú čo najdobrodružnejšie a raritné atrakcie. Často je to práve biznis so zvieratami, ktorý láka. Čo bolo pred pár rokmi nedostupnou exotickou destináciou, je dnes obyčajný priemer. Aj preto čoraz viac cestovateľov vyhľadáva čo najvzrušujúcejšie zážitky a raritné atrakcie. Krôčik po krôčiku si posúvajú hranicu zaujímavosti. Častokrát až tam, kde sa zážitok stretáva s krutým zvieracím turistickým priemyslom.

Aha, ako sa ten delfín smeje!

V turistických centrách kvôli zvedavým očiam turistov trpí 550 000 divokých zvierat (17). Aj usmievajúce sa delfíny. Ich milý „úsmev“ sa im však stal osudným, pretože ľudia si ich prirodzene dohora tvarovaný ústny otvor zamieňajú za spokojný úsmev a neuvedomujú si, že v skutočnosti trpia ťažkými depresiami (áno, aj zvieratá majú depresie), pretože sú odlúčené od rodiny. Okrem toho, v bazénoch, odkiaľ na nás „veselo“ vykúkajú, často nie je morská, ale chlórová voda, ktorá im spôsobuje kožné choroby. V zábavných parkoch sú uväznené v malých a sterilných priestoroch, často o hlade, aby počas vystúpení poslúchali za odmenu. Organizácia PETA to zhrnula veľmi výstižne:

Ak máte radi delfíny, už nikdy neplaťte za to, aby ste s nimi mohli plávať v bazéne.

Káva s pachuťou krvi

Takýto smutný pseudonym dostala cibetková káva – najdrahšia káva na svete. Cibetky sú mačkovité šelmy, ktoré žijú vo voľnej prírode v Ázii, južnej Európe a Afrike. Radi si pochutnávajú na zrelých najkvalitnejších kávových zrnách, ktoré z tela vylúčia neporušené vďaka špeciálnym vlastnostiam tráviaceho traktu. Sfermentované zrná sa očistia, opražia a pomelú.

V minulosti farmári zbierali cibetkový trus vo voľnej prírode, čo znamenalo len limitované a pracne získané množstvo. Káva im stačila akurát pre seba, a do kontaktu s cibetkami vlastne ani neprišli. Žiaľ, po tom, čo sa tento netradičný spôsob spracovania kávových zŕn dostal k západnému turistovi, ktorý bol za ne ochotný zaplatiť šialenú sumu (od 50€ za šálku kávy vyššie), miestni v cibetkách uvideli jedinečnú a hlavne lacnú príležitosť rozbehnúť biznis.

cibetková káva

Aby urýchlili celý proces spracovania zŕn z trusu zvierat, miestni farmári začali cibetky loviť a držať v zajatí v malých klietkach, kde sa zvieratá majú problém vôbec otočiť okolo vlastnej osi. Trávia tam roky a úplne strácajú svoje inštinkty. Pôvodne sú to totiž nočné zvieratá, no von sa na takýchto farmách nedostanú. Preto je depresia a agresia uväznených cibetiek na dennom poriadku. Buď ležia s letargickým pohľadom, nervózne sa točia za vlastným chvostom alebo hryzú mreže klietok.

Takéto cibetkové farmy nájdete v Indonézii, Vietname či na Filipínach.

Šik(an)ov(a)ní mackovia

Medvede, ktoré cvičia brušáky, hrajú basketbal a stále existujú aj šou, kde ich vidíš jazdiť na bicykli. Už len keď to píšem, vrie vo mne hnev.

Medvede sú v divočine samotári, v zábavných parkoch sa však ocitajú v ohraničenom betónovom priestore, ktorý proti svojej prirodzenosti zdieľajú s desiatkou ďalších. Dochádza k agresii, medvede sa bijú a často zraneniam podľahnú. Alebo sú celý deň v klietke, kde sa ledva dokážu otočiť okolo vlastnej osi, upadajú do depresií a prestávajú žrať. Žiadne stromy, o ktoré by sa mohli poškrabať, žiadna zeleň, žiadny priestor na hibernáciu. Nie výnimočne im chýba potrebná výživa a veterinárna starostlivosť. Týka sa to aj ľadových medveďov.

Na medvedie parky natrafíte v USA, Arménsku, Číne, Južnej Kórei a takmer v každej zoo po celom svete.

Prítulné zdrogované šelmy

Čo je podľa teba zvláštne na tejto fotke?

eko cestovanie tiger atrakcia

Divoká šelma, ktorá patrí do voľnej prírody, si len tak ležká a ani sa nepohne, kým sa s ňou turista odfotí. Nie je to divné? Tigre sú šelmy v tom pravom slova zmysle a vo voľnej prírode by určite nečakali, kým si dokončíš selfie. V týchto parkoch sú však nadrogované silnými sedatívami, vďaka čomu sa menia na prítulné malátne stvorenia bez života.

Bežne môžeš vidieť, že na predných končatinách majú ťažké okovy, ktorými sú pripútané k betónovej podlahe pre prípad, keby zviera začalo v prítomnosti turistov neprimerane prirodzene reagovať. Väznené tigre sú často kŕmené lacným kuracím (alebo iným spracovaným) mäsom. To ich nezasýti, neprinesie všetky potrebné živiny a ak je bez kostí, spôsobuje tigrom deformáciu lebky. Nelegálne držané tigre v Ázii končia dokonca aj na tanieroch a vo fľašiach tigrieho vína v luxusných reštauráciách.

S touto atrakciou sa stretneš v Thajsku, Indii, ale aj Argentíne a USA.

Jéj, aký zlatý sloník!

Jazda na slonovi je na prvý pohľad neškodná zábava, ktorá patrí medzi TOP 10 toho, čo musíte zažiť hlavne v Thajsku, Kambodži, Vietname, Mjanmarsku, Laose, ale aj Indii, Bangladéši a Srí Lanke. V minulom storočí žilo v Thajsku okolo 100 000 slonov ázijských. Dnes je to len niečo okolo 3 500 (18), a z toho viac než polovica žije v zajatí a je využívaná v turistickom priemysle. Na to, aby si turista mohol urobiť peknú fotku, slony musia podstúpiť drastický tréning.

Slony sa ľahšie trénujú, keď sú mladé, preto ich pytliaci násilím ukradnú od matiek a stáda už ako 2-3 ročné mláďatá. Ak sa ich matka snaží zachrániť, zastrelia ju. Mláďa potom predajú sloniemu centru, kde začína krutý a bolestivý tréning. Miestni ho nazývajú príznačne breaking spirit (lámanie duše):

  • sloníčatám priviažu všetky končatiny k hrubým kolíkom, aby sa nemohli hýbať
  • paralyzujú ich tvrdými lanami k zemi
  • učia reagovať na povely pomocou palice s kovovým hákom na konci
  • hákom slony ťahajú za uši a bijú
  • popritom ich nechávajú hladovať
  • nedovolia im spať a zregenerovať sa
  • kľudné ich častokrát držia vďaka vodke

Dosiahnu tým to, aby si slony zvykli na to, že sú odkázané len na trénerov a že jedlo aj oddych si musia zaslúžiť. A prosím, never tomu, že slon má hrubú kožu. Cíti úplne všetko rovnako ako ty – aj uštipnutie hmyzom. Ak sa slon dostane do cirkusu, je veľká šanca, že kvôli silnému osvetleniu oslepne. Ak máš žalúdok na to, pozrieť si, ako vyzerá takto vyčvičený utýraný sloník, pozri si, ako sa slonom láme duša.

Saddest show on Earth
Plagát organizácie PETA: Najmutnejšia šou na svete

Takýchto atrakcií je však oveľa viac:

  • selfie s kobrou = drastický zákrok, počas ktorého im vytrhnú tesáky a kanáliky
  • komerčné ZOO, ktorých cieľom nie je ochrana druhov
  • ZOO v nákupných centrách (napr. v Bangkoku)
  • opice jazdiace na bicykloch či hrajúce na klavíri
  • tancujúce makaky

Tie keď neposlúchnu urobiť pre nich tieto absurdné činnosti, príde krutý trest. Sú podvyživené alebo kŕmené ľudskou stravou, prípadne tým, čo im podhodia turisti. Bez kontaktu s inými opicami a bez pohybu sú buď apatické alebo naopak agresívne. Ak je agresia nezvládateľná, majitelia sa ich jednoducho zbavia a zoženú si krotkejšie.

Ako môžeš pomôcť?

Našťastie existujú aj možnosti, vďaka ktorým môžeš zažiť exotiku bez krutosti. Napríklad už aj Trip Advisor pred 3 rokmi prestal ponúkať a predávať na tieto atrakcie lístky a jazdu na slonovi, maznanie sa s tigrom ani delfínie show si cezeň nekúpiš. Od roku 2017 tiež spustil na svojej stránke vzdelávací program, kde pri konkrétnej zvieracej atrakcii uvidíš symbol labky, ktorá ťa presmeruje na detailné info o podrobnostiach (odkiaľ zvieratá sú, ako s nimi zaobchádzajú a pod.) od organizácií, ktoré na to externe dohliadajú.

trip advisor

Ak ti práve napadlo Ale ak sa zrušia jazdy na slonoch, ľudia prídu o prácu!, vedz, že nejde o to brať ľuďom prácu, ale transformovať ju. Pekne to vidno napríklad v Thajsku, kde stále viac a viac kempov začalo namiesto jázd na slonoch ponúkať kŕmenie a kúpanie sa so slonmi. Pracovné miesta si udržia a slonov ušetria bolesti. Ty konkrétne sa tak môžeš rozhodnúť:

  • navštív centrum, kde opatrujú orangutany a neskôr pustia do prírody
  • prispej dôveryhodným nadáciám a záchranným centrám, nie zvieratám na ulici
  • uisti sa, že centrum, ktoré navštíviš, zvieratá netýra a neponúka jazdy ani show
  • vyhľadaj také, kde sa starajú o zachránené zvieratá z cirkusov a zoo
  • namiesto jazdy na slonoch pomôž so starostlivosťou o tie, ktoré sa zotavujú
  • v prípade, že ide o “sloniu kliniku”, spýtaj sa, čo robia s “vyliečenými” slonmi
  • ak chceš vidieť opice, choď na túru do džungle so sprievodcom
  • ak máš čas, staň sa dobrovoľníkom v záchrannom centre

National Geographic to celé zhrnuli v tomto videu:

 

#7 Nevychovaný Európan!

Aby si toto nikto po tvojom odchode nepovedal, aby nedošlo k vzniku zbytočne nepríjemných situácií, aby sa ti nepodarilo omylom niekoho uraziť alebo stať sa nevedomky konzumentom tzv. human zoo. Tak sa nazývajú atrakcie, kde sú, často aj nevedome, zahrnutí domáci. Bez pokory a rešpektu sa porušuje ich súkromie, resp. sa ich originálny spôsob života alebo zvyky zneužívajú bez toho, aby z toho mali aspoň nejaký zisk. Ešte pred cestou sa preto zoznám s krajinou, ktorú plánuješ navštíviť:

  • Je vhodné fotografovať domácich len tak bez rozmyslu?
  • Je ok nosiť krátke nohavice či ukazovať zdvihnutý prst?
  • Je v poriadku sa o týchto témach rozprávať?
  • Je v poriadku oslovovať ženy?
  • Aká je politická situácia?
  • Čo sa patrí a čo sa nie?
  • Akú má kultúru?
  • Aké problémy?

Ak napríklad vieš, že tvoja cieľová destinácia nemá dostatok pitnej vody, môžeš sa vzdať 5-hviezdičkového hotela v prospech 1-hviezdičkového. Je to celý mix drobností, ktoré sa počítajú. Ja rada hovorím, že:

Nikdy nevieš, či práve ty nie si ten jeden človek, na základe ktorého si cudzinec urobí obraz o celej krajine.

A to platí úplne rovnako, či si v zahraničí ty alebo stretneš cudzinca u nás.

Cestuj pomaly, zodpovedne, udržateľne

V posledných rokoch sa zaužíval pojem slow travelling, pomalé cestovanie, ktorý podobne ako slow food, slow fashion či slow beauty predstavuje kontrast k dnešnej rýchlej dobe. Cestu do cudzej krajiny pomalý cestovateľ neberie len ako oddych, ale aj ako cestu za poznaním toho, aký je stav života obyvateľov a prírody a po príchode domov tieto skúsenosti šíri medzi svojimi známymi. Kombinuje celý balík tvojich rozhodnutí – v podstate všetko, o čom som doteraz písala:

  • aké atrakcie využiješ
  • koľko odpadu vytvoríš
  • aký druh dopravy zvolíš
  • ako sa počas cesty správaš
  • či rešpektuješ zvyky a kultúru
  • či budeš nakupovať nadmerne
  • ako sa správaš k miestnym a ich kultúre

Zodpovedný cestovateľ podporuje lokálny život, miestne ubytovne vo vlastníctve obyčajných ľudí, nakupuje lokálne potraviny. Ak chceš vidieť domorodých, vyber si agentúry, ktoré dbajú na to, aby tvoja návšteva nerušila miestnych. Spoznáš ich podľa toho, že túry robia len v malých skupinkách a u miestnych sa dá často aj prespať (napr. Inchaitrekking. Sapasisters, I Like Local).

Ak chceš miestnych spoznať naozaj bližšie,
zostaň s nimi dlhšie.

Okrem toho, že sa to rýmuje, prídeš k nezabudnuteľným zážitkom.

Existuje eko dovolenka?

Nebudem ťa klamať: ideálna eko-dovolenka neexistuje. Vždy sa musíš nejak presunúť, čiže vyprodukuješ emisie (ak teda neobľubuješ stop), častokrát si na cestu musíš (či??) kúpiť nové veci. Najviac eko je teda naozaj zostať doma. Každý z nás však potrebuje dávku psychohygieny, a preto zakazovať si oddych vo forme dovolenky nemá význam. Som aj za cestovanie. Prináša poznatky aj empatiu. Vždy sa však môžeš rozhodnúť, ako k nemu budeš pristupovať.

PS: Myslela som si, že lepší copywritting na letnú dovolenkovú tému ako „Pribaľ si na dovolenku udržateľnosť“ už nedám, ale predsa sa v mojej hlave ešte niečo objavilo: „Neber si dovolenku od zodpovednosti!“


Pripravila som pre teba aj infografiku, pre zväčšenie ťuk na jednotlivé obrázky:


  1. UNEP (The United Nations Environment Programme)
  2. data.worldbank.org (International tourism, number of arrivals)
  3. overshootday.org
  4. World Tourism Organization
  5. data.worldbank.org (Air transport, passengers carried – European Union)
  6. telegraph.co.uk
  7. data.worldbank.org (Air transport, registered carrier departures worldwide)
  8. en.airlinestravel.ro
  9. europarl.europa.eu
  10. weforum.org
  11. globalrailwayreview.com
  12. eurekalert.org
  13. bbc.com
  14. NASA Ames Research Center, Sept 8-9, 2010 (Fuel Consumption and Emissions from Airport Taxi Operations): Kesgin, U. (2006). Aircraft emissions at Turkish airports. Energy 31(2-3): 372-384
  15. The World Bank: Development Research Group, Environment and Energy Team: Heinrich Bofinger, Jon Strand: Calculating the Carbon Footprint from Different Classes of Air Travel
  16. European Commission: Best Environmental Management Practice in THE TOURISM SECTOR: Minimising Water Consumption in Tourist Accommodation
  17. worldanimalprotection.org
  18. wikipedia
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho s priateľmi.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Navštívte náš bezobalový obchod v Trenčíne.

Zaujal vás náš obsah? Chcete sa stať súčasťou zero-waste komunity? Kontaktujte nás a pomôžte nám zmeniť svet.

Podobné články

Scroll to Top
BEZOBALiS
eshop skončil.

Ďakujeme za dôveru, ktorú ste nám prejavovali po celý čas nášho fungovania. Posúvame sa však ďalej a zo ♡ vám za všetko ďakujeme.

Vaši M&M